Fysioterapia

Olen erikoistunut tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiaan.

Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia perustuu huolelliseen tutkimiseen, minkä perusteella harjoitusohjeet ja fysikaalinen- ja manuaalinen terapia suunnitellaan ja sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Fysioterapia auttaa olipa sitten kyseessä akuutti loukkaantuminen, leikkauksen jälkeinen kuntoutus tai pitkään jatkunut krooninen kiputila. Yleinen syy tulla fysioterapeutin vastaanotolle on epätietoisuus siitä, mistä kipu johtuu. Aina syynä ei ole kipu, vaan outo jäykkyys tai epämielyttävä tunne kehossa. Haastattelun ja tarkan tutkimisen avulla löydämme keinot ongelmien lievittämiseen tai poistamiseen. Alla joitakin esimerkkejä tyypillisistä kehon ongelmista:

Olkapääongelmat

Olkapääongelmien taustalla on usein pitkäaikainen olkapäätä ja hartiaseutua kuormittava työskentelytapa tai toiminnallinen häiriö. Usein taustalla on loukkaantuminen tai hanakalan olkapäävaivan leikkausoperaatio.. Olkapääleikkauksia on kuitenkin vähennetty tuntuvasti ja fysioterapeutin ohjauksessa toteutettu kuntoutus on osoitettu olevan tehokasta.

Fysioterapeuttina tutkin olkapään lihaksiston toiminnan, nivelen liikelaajuudet ja suunnittelen yksilöllisen harjoitusohjelman. Kuntoutumista edistävinä menetelminä käytän erilaisia manuaalisia tekniikoita, lihasten käsittelyä, laserterapiaa ja kinesioteippausta. Tavallisimpia olkapäädiagnooseja ovat esim. Rotator Cuff- eli kiertäjäkalvosin ongelmat.

Selkäkipu

Selkäkipu voi olla aluksi vain selässä tuntuvaa jäykkyyttä, joka pikkuhiljaa voimistuu kivuksi. Selkäoireet aiheuttavat usein säteilykipua jalkoihin. Selkäkipu voi olla äkillistä, esimerkiksi välilevyongelmien yhteydessä tai toiminnallista, joka kehittyy ajan myötä.

Selän toimintaan liittyy aina alaraajojen ja lonkkien toiminta, mikä on tärkeää ottaa huomioon. Selkäkivun kuntouttamisessa on tärkeää oppia ymmärtämään selän toimintaa ja sen sekä harjoitteiden ja sopivien menetelmien avulla päästään parhaaseen tulokseen

Niska- ja rintarankakipu

Niska- ja rintarankakipuun  voi usein liittyä päänsärkyä, migreeniä ja säteilyoireita käsiin, päähän tai muualle vartaloon. Istumatyö ja nykyinen kännykkäkulttuuri kuormittavat väkisinkin niskaa ja hartioita.

Niskakipu ei taltu pelkkien perinteisten venyttelyjen avulla, vaan tarvitsee niskan ja hartioiden hallintaa ja oikeanlaista harjoittelua tuekseen. Vahvempi niska ja hyvät hartialihakset vähentävät niskakipua huomattavasti.

Lonkan ja polven nivelrikko ja tekonivelleikkauksen jälkeen kuntoutus

Lonkan ja polven nivelrikon oireita on mahdollista lievittää moni eri fysioterapeuttisin hoidoin ja harjoitteiden avulla. Erityisen tärkeää ovat liikkuvuusharjoitteet, jolloin niveltä ympäröiviä kudoksia särkee vähemmän. On huolehdittava myös koko kehon liikkuvuudesta, ei vain kipeän nivelen. Oikein kohdennettu lihasten harjoittaminen on myös tärkeää! Sopivien liikuntamuotojen löytäminen on osa nivelrikon hoitoa, saat minulta siihen yksilöllistä ohjausta .

Mikäli nivelrikko on johtanut jo tekonivelleikkaukseen, on aluksi nivelen liikkuvuuden palauttaminen tärkein asia ja sen jälkeen lihasten harjoittaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tässä kohtaa omakohtainen kokemukseni yhdytettynä uusimpaan tietoon on ollut paras kouluttajani. Tätä tietoa haluan jakaa sinulle, jolla on nivelongelmia.

Plantaarifasciitti sekä tennis- ja golfkyynärpääkipu

Näille kivuille on tyypillistä toistokuormitus tai äkillinen erilainen rasittuminen. Tärkeintä on saada kipu lievittymään ja ymmärtää tekijät vaivan taustalla. Kuntoutusmenetelmät ovat kehittyneet näiden vaivojen osalta paljon ja pelkkä venyttely ja yölastan käyttö on ovat tehottomia verrattuna uusimpiin käytäntöihin.