Fysioterapiaa sinulle

Olen erikoistunut tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiaan.

Olkapääongelmat

Olkapääongelmien taustalla on usein pitkäaikainen olkapäätä ja hartiaseutua kuormittava työskentelytapa tai toiminnallinen häiriö. Usein taustalla on loukkaantuminen. Olkapääleikkauksia on vähennetty tuntuvasti ja fysioterapeutin ohjauksessa toteutettu kuntoutus on osoitettu olevan tehokasta.

Fysioterapeuttina tutkin olkapään lihaksiston toiminnan, nivelen liikelaajuudet ja suunnittelen yksilöllisen harjoitusohjelman. Kuntoutumista edistävinä menetelminä käytän erilaisia manuaalisia tekniikoita, lihasten käsittelyä, laserterapiaa ja kinesioteippausta. Tavallisimpia olkapäädiagnooseja ovat Rotator Cuff- ongelmat.

Selkäkipu

Selkäkipu voi olla aluksi vain selässä tuntuvaa jäykkyyttä, joka pikkuhiljaa voimistuu kivuksi. Selkäoireet aiheuttavat usein säteilykipua jalkoihin. Selkäkipu voi olla äkillistä, esimerkiksi välilevyongelmien yhteydessä tai toiminnallista, joka kehittyy ajan myötä.

Selän toimintaan liittyy aina alaraajojen ja lonkkien toiminta, mikä on tärkeää ottaa huomioon. Selkäkivun kuntouttamisessa on tärkeää oppia ymmärtämään selän toimintaa ja sen sekä harjoitteiden ja sopivien menetelmien avulla päästään parhaaseen tulokseen

Niska- ja rintarankakipu

Niska- ja rintarankakipuun  voi usein liittyä päänsärkyä, migreeniä ja säteilyoireita käsiin, päähän tai muualle vartaloon. Istumatyö ja nykyinen kännykkäkulttuuri kuormittavat väkisinkin niskaa ja hartioita.

Niskakipu ei taltu pelkkien perinteisten venyttelyjen avulla, vaan tarvitsee niskan ja hartioiden hallintaa ja oikeanlaista harjoittelua tuekseen. Vahvempi niska ja hyvät hartialihakset vähentävät niskakipua huomattavasti.

Lonkan ja polven nivelrikko

Lonkan ja polven nivelrikkon oireita on mahdollista lievittää moni eri fysioterapeuttisin hoidoin ja harjoitteiden avulla. Erityisen tärkeää ovat liikkuvuusharjoitteet, jolloin niveltä ympäröiviä kudoksia särkee vähemmän.

Oikein kohdennettu lihasten harjoittaminen ja liikkuminen on myös tärkeää, siihen annan yksilöllistä ohjausta. Mikäli nivelrikko on johtanut jo tekonivelleikkaukseen, on lihasten harjoittaminen ensiarvoisen tärkeää. Tässä kohtaa omakohtainen kokemukseni yhdytettynä uusimpaan tietoon on ollut paras kouluttajani. Tätä tietoa haluan jakaa sinulle, jolla on nivelongelmia.

Plantaarifasciitti sekä tennis- ja golfkyynärpääkipu

Näille kivuille on tyypillistä toistokuormitus tai äkillinen erilainen rasittuminen. Tärkeintä on saada kipu lievittymään ja ymmärtää tekijät vaivan taustalla. Kuntoutusmenetelmät ovat kehittyneet näiden vaivojen osalta paljon ja pelkkä venyttely ja yölastan käyttö on ovat tehottomia verrattuna uusimpiin käytäntöihin.